Asterisk en CallWeaver nu in Fedora YUM beschikbaar. 
Saturday, January 19, 2008, 09:21 AM - Asterisk
door Blog beheerder
Asterisk (versie 1.4) en CallWeaver kunnen nu rechtstreeks vanuit YUM geïnstalleerd op machines die Fedora Core draaien.
Dit gaat nog niet helemaal zonder horten en stoten, zo kon ik nergens de asterisk-sounds vinden waardoor bijvoorbeeld de voicemail applicatie helemaal niet werkt.
Asterisk-sounds zijn de voice prompts voor IVR of, zoals men in de telefoniewereld nog steeds hardnekkig zegt, de bandjes ("toets 1 voor", "Welkom bij", enzovoorts).
Behalve de standaard teksten die bij Digium gedownload kunnen worden zijn op via de "bijpassende link" onder dit bericht nog veel meer standaard teksten te vinden, ook in andere talen dan het Engels.

bericht bekijken ( 1989 keer bekeken )   |  permalink   |  bijpassende link
Digium geeft toe een fout gemaakt te hebben. 
Saturday, January 19, 2008, 09:06 AM - Algemeen, Blog, Asterisk
door Blog beheerder
Binnen een paar dagen moest Digium de handelsmerken oorlog opgeven, zie bijpassende link onder dit bericht.
Ik heb mijn Google AdWords account dus weer geactiveerd.
En nu maar hopen dat een heleboel mensen braaf het woord Asterisk uit hun campagnes gehaald hebben (en te lui zijn om ze weer terug te zetten) :)
Overigens begin ik steeds meer interesse te krijgen in het CallWeaver project, een branch van Asterisk die een stuk minder last van politieke invloeden van Digium heeft.

bericht bekijken ( 1807 keer bekeken )   |  permalink   |  bijpassende link
Het trademark verhaal gaat verder! 
Friday, January 18, 2008, 08:07 AM - Algemeen, Blog, Asterisk
door Blog beheerder
Digium had dus een foutje (bedankt!) gemaakt. In een nieuwsbericht (zie de bijpassende link onder deze post) leggen ze uit dat ze Google een lijstje gestuurd hadden van mensen die wel het woord (Asterisk) mochten verkondigen.
InfComTec heeft zich dus prompt als Asterisk Partner aangemeld bij Digium.

bericht bekijken ( 1840 keer bekeken )   |  permalink   |  bijpassende link
Handelsmerken onzin 
Wednesday, January 16, 2008, 07:44 AM - Algemeen, Blog, Asterisk
door Blog beheerder
Vandaag ontving ik een bericht dat mijn Google (tm) AdWords (tm) advertentie gewraakt was vanwege het gebruik van een handelsmerk in de advertentietekst.
Het woord in kwestie was Asterisk (tm) aangezien ik er in had staan dat ik een Asterisk specialist ben.
Het leukste daarbij is dat deze regel alleen van toepassing is in USA en Canada (volgens Google's eigen richtlijnen) tenzij de eigenaar van het handelsmerk er over klaagt!
Met andere woorden, iemand bij Digium (tm) heeft het bestaan om alle kleine advertenties op heel het Internet af te zoeken en voor alle gevallen waar hun woordjes in stonden een bericht aan Google te sturen!?!
Heeft er iemand zin om de woorden Metselaar, Schilder en/of Timmerman te trademarken? Hoe zit het met de woorden Tweede of Kamer?
Het leukste lijkt me om het woord Trademark of de afkorting TM te trademarken...
Vanzelfsprekend heb ik onmiddellijk mijn advertentie campagne helemaal gestopt, leverde toch al weinig tot niets op en als ik de producten niet in mijn advertentie mag noemen die ik ondersteun (en aanprijs!) dan heeft adverteren geen enkele zin meer!

bericht bekijken ( 1730 keer bekeken )   |  permalink
Tips on capturing a SIP/RTP call using wireshark. 
Tuesday, December 18, 2007, 07:46 AM - Asterisk
door Blog beheerder
I have created a full course on the below which you can take at www.centreforonlinelearning.com.

-------------

It is possible to capture a SIP/RTP call directly from the "wire" (Ethernet). This is the easiest to do when you have root access on the machine running Asterisk but can also be done using a softphone on a PC.

The program you need is called WireShark which is the successor of Ethereal.

Simply install it and start a capture. Place a call or wait for a call to take place.
Using the "Analyse" menu you can scan your capture(s) for SIP information (number and type of SIP messages and even isolate complete SIP dialogs).

Using the RTP option you can reassemble the complete call and even save the audio (payload) as a file to disk. Note that this only works reliably if you have at least the START of the call in your capture. You might need to tell WireShark explicitly that some UDP packets are in fact RTP as RTP does not use a specific port number, which may confuse WireShark.

Specifically of interest are of course any problems that WireShark detects like packets that are out of order, dropped (lost) packets or very long delta's (which cause gaps in the audio).

Note that if you save the payload many of this problems will be "corrected" and the audio may be much cleaner than was experienced during the actual call.

It is not possible on a switched Ethernet network to capture calls from "other people" unless you have control over a managed Ethernet switch (that is in the circuit) or have root access to the VoIP PBX (Asterisk) itself.

If you do not have a graphical environment on the server running the VoIP PBX you can still capture the VoIP traffic using "tcpdump -s0 -wfilename.pcap udp" (and probably some more options for the proper interface to use and so on). You can then transfer the "filename.pcap" file to a workstation that has WireShark installed to do the analysis.

Scanning large capture files is very memory and CPU intensive. It is most definitely NOT a good idea to do this on a "live" (operational) VoIP PBX directly. Running the tcpdump program is fairly light but can consume lots of disk space very quickly.

bericht bekijken ( 2878 keer bekeken )   |  permalink   |  bijpassende link

<< <Terug | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Volgende> >>